Vsi za enega, eden za vse
Spoštovani kolegice in kolegi,
na prvem mestu se moram obrniti na vse vas!
V samo treh tednih nam je uspelo reorganizirati zobozdravstveno službo v državi. Naj še kdo reče, da reforma zobozdravstva ni mogoča in da zobozdravniki tega ne zmoremo. Še več, oskrbo smo načrtovali z veliko zaskrbljenostjo in sočutjem do naših pacientov. Slednje je bilo pogosto skrb ZZZS in politike, ko smo predlagali spremembe.
Hvala vsem, ki sodelujete v tem projektu in se zavedate velike odgovornosti, ki jo nosimo do varnosti in zdravja naših pacientov, nas samih in posledično tudi do naših družin. Ob podatkih, ki smo jih zbrali do danes, je jasno, da smo z zaprtjem zobozdravstvenih ambulant zobozdravniki veliko prispevali k preprečevanju širjenje koronavirusa med prebivalstvom. Po podatkih kolegov iz drugi držav EU smo bili tudi eni prvih, ki smo sprejeli tako jasne in ostre ukrepe. Danes vidim, da se druge države odločajo za podobne poti.
Vse skupaj se je začelo 2. marca s pozivi Ministrstvu za zdravje in NIJZ k takojšnjemu ukrepanju v skladu s stroko in smernicami. Dokončno nam je uspelo z Odlokom Ministrstva za zdravje o zaprtju zobozdravstvenih ambulant in potrditvi organizacije vstopnih točk za nujna zobozdravstvena stanja 13. marca, in to v zadnjih minutah prejšnje vlade. Vmes je bilo nešteto telefonskih klicev, kratkih tekstovnih sporočil in e-sporočil tudi od številnih kolegov, ki so vsak po svoje in s svojim vplivom tlakovali pot k skupnemu cilju. Kolegi so se samoorganizirali v svojih regijah, prepričevali nadrejene v javnih zavodih o potrebi ukinitve dela v zobozdravstvenih ambulantah in organizaciji dežurne službe, brez da bi imeli v rokah odredbo. Tako nam je skupaj uspelo in s ponedeljkom, 16. marca, so uradno začele delovati vstopne točke. Lahko bi rekel, da ob prehodu praktično noben pacient ni ostal
neoskrbljen.
Do sedaj smo imeli z vodji vstopnih točk štiri videokonference. Problemi na začetku so bili predvsem organizacijske narave, določanje lokacij in dodatnih timov. V tem tednu smo na vstopne točke priključili še sekundarno raven, pogovarjamo se že o pogodbah za zunanje izvajalce in o standardih oskrbe v teh ambulantah. Sistem deluje.
Seveda v ozadju vsega dogajanja stoji širša ekipa, ki je neprestano skrbela za strokovnost protokolov in smernic. Do danes smo bili neprestano v navezi s strokovnjaki s področja infektologije, javnega zdravja in preprečevanja bolnišničnih okužb. Vsakemu posebej je bilo treba razložiti, v kakšnih pogojih delamo in kaj je največje tveganje našega dela. Protokoli so v skladu s smernicami, ki jih priporočajo evropska in svetovna združenja. Komunikacija pa je potekala tudi s kolegi v Italiji ter drugih državah EU.
V skupini vodimo tudi podatke o obravnavi pacientov v vstopnih točkah, zabeležimo vsak obisk in storitev, ki je bila opravljena. Tako skušamo nadzorovati kakovost storitev in triaže, ki se izvaja na terenu. Podatki imajo tudi veliko vrednost za prihodnost. Pravzaprav gre za prvo res pravo zbirko podatkov na ravni države o številu in vrsti opravljenih nujnih zobozdravstvenih storitev. Torej vseh, ki so bile zares potrebne. Teh podatkov do sedaj nismo mogli pridobiti, saj 25 % pacientov nima izbranega zobozdravnika. Tako je bilo pridobivanje zanesljivih podatkov na tem področju praktično nemogoče.
Postavitev vstopnih točk in standardi osebne varovalne opreme (OVO) so odprli za prihodnost tudi novo temo. Preprečevanje in kontrola prenosa okužb v zobozdravstvenih ambulantah sta bila s strani plačnika in stroke do sedaj po mojem prepričanju podcenjevana. Menim, da bomo morali po koncu te epidemije resno zastaviti nove standarde na tem področju v zobozdravstvenih ambulantah. Še več, javno in kompetentno bomo morali spregovoriti tudi o pogojih dela ter o poklicnih boleznih, ki so bile do sedaj popolnoma spregledane.
Kot vidite, nas tudi po epidemiji že čakajo novi izzivi, in upam, da kmalu dočakamo ta vrh. Rešitve zobozdravstvenih izzivov pa po mojem mnenju lahko najdemo le mi sami med nami.
Krunoslav Pavlović, dr. dent. med.
Predsednik Odbora za zobozdravstvo
|