S 1. januarjem 2023 se je začel uporabljati Pravilnik o podrobnejši vsebini in načinu organiziranja ambulant za neopredeljene (v nadaljevanju: Pravilnik), ki podrobneje ureja organizacijo in financiranje ambulant za neopredeljene, tj. zavarovane osebe, starejše od 19 let, brez splošnega osebnega zdravnika.
Pravno podlago za vzpostavitev ambulant za neopredeljene osebe je sicer uvedel že Zakon o nujnih ukrepih za zajezitev širjenja in blaženja posledic nalezljive bolezni COVID-19 na področju zdravstva (v nadaljevanju: ZNUNBZ). Oddelek za pravne zadeve je glede določb ZNUNBZ, vezanih na ambulante za neopredeljene, že pripravil določena podrobnejša pojasnila, ki so dostopna tukaj. Ker ZNUNBZ za izvajanje ukrepov na več mestih predvideva sklepanje podjemnih pogodb med zdravstvenimi zavodi in zdravstvenimi delavci (tudi za delo v ambulanti za neopredeljene), je Oddelek za pravne zadeve v zgornja pojasnila vključil tudi določena opozorila, na kaj naj bodo člani zbornice pozorni pri sklepanju podjemnih pogodb.
Ministrstvo za zdravje je 29. decembra 2022 objavilo seznam ambulant za neopredeljene, ki velja med 1. januarjem 2023 in 31. marcem 2023. Ministrstvo je izdalo tudi določena navodila (št. 160-102/2022/2 z dne 29. 12. 2022) v zvezi z organiziranjem ambulant za neopredeljene, ki so dostopna tukaj. V njih ministrstvo med drugim pojasnjuje, da se ambulante vzpostavlja zgolj za področje splošne oziroma družinske medicine, ne pa tudi za področje pediatrije, ginekologije in zobozdravstva.
Organizacija ambulant za neopredeljene
Pravilnik določa, da se ambulanta za neopredeljene osebe organizira v javnem zdravstvenem zavodu, na območju katerega prosta izbira splošnega osebnega zdravnika zaradi pomanjkanja ni mogoča, in sicer najmanj v obsegu 0,1 tima programa splošne oziroma družinske medicine. Navedeno pomeni, da mora javni zdravstveni zavod pred opredelitvijo posamezne osebe na ambulanto za neopredeljene izčrpati možnosti opredelitve te osebe na splošnega osebnega zdravnika znotraj lastnega zavoda.
Pri tem število ambulant na posamezni zavod in največji obseg programa splošne oziroma družinske medicine v posamezni ambulanti za vsake tri mesece določi minister na podlagi podatkov ZZZS o številu zavarovanih oseb brez izbranega osebnega zdravnika, ob upoštevanju standarda 1895 glavarinskih količnikov, seznam ambulant pa se javno objavi.
Javni zavod v skladu s Pravilnikom izvajani obseg programa splošne oziroma družinske medicine posamezne ambulante za neopredeljene povečuje postopoma do največjega obsega, kot ga je določil minister, sorazmerno s številom zavarovanih oseb, opredeljenih na to ambulanto. Javni zavod ima skladno s Pravilnikom obveznost, da v treh dneh po organiziranju ambulante o tem obvesti ministrstvo. Prav tako mora javni zavod ministrstvo obvestiti v treh dneh po zapolnitvi prostih zmogljivosti ambulante.
Vključevanje v delo ambulante za neopredeljene
V ambulanto za neopredeljene se na podlagi podjemne pogodbe ali druge pogodbe civilnega prava (v nadaljnjem besedilu: podjemna pogodba) ne glede na šesti odstavek 53.c člena Zakona o zdravstveni dejavnosti v skladu s 18. členom ZNUNBZ vključujejo:
- zdravniki z licenco na področju splošne oziroma družinske medicine, zaposleni v javnem zdravstvenem zavodu, kjer se organizira ambulanta za neopredeljene, in imajo dosežen glavarinski količnik 1895 ali več, ekvivalentno deležu zaposlitve,
- drugi zdravstveni delavci in zdravstveni sodelavci, zaposleni v javnem zdravstvenem zavodu iz prejšnje alineje, in sicer v ambulantah splošne oziroma družinske medicine,
- specializanti, ki izpolnjujejo pogoje iz 20.a člena Zakona o zdravniški službi pod pogojem, da jim javni zdravstveni zavod, kjer se organizira ambulanta za neopredeljene, zagotovi ustrezno mentorstvo,
- zdravniki koncesionarji z licenco na področju splošne oziroma družinske medicine z območja javnega zdravstvenega zavoda, kjer se organizira ambulanta za neopredeljene, ki imajo dosežen glavarinski količnik 1895 ali več,
- drugi zdravstveni delavci in zdravstveni sodelavci, ki so zaposleni pri koncesionarju iz prejšnje alineje, in sicer v ambulantah splošne oziroma družinske medicine.
Podjemna pogodba se lahko sklene za čas trajanja ukrepa (od 1. januarja 2023 do 31. decembra 2024) in vsebuje najmanj naslednje vsebine:
1. vrste in obseg zdravstvenih storitev, ki jih bo podjemnik opravljal na podlagi podjemne pogodbe (npr. gre za izvajanje vseh zdravstvenih storitev, ki jih izvajajo ambulante splošne oziroma družinske medicine),
2. čas, v katerem bo podjemnik opravljal zdravstvene storitve na podlagi podjemne pogodbe, ob upoštevanju dnevnega in tedenskega počitka ter letnega dopusta,
3. oceno ur, ki bo opravljena na podlagi podjemne pogodbe,
4. plačilo za opravljene zdravstvene storitve,
5. zavarovanje poklicne odgovornosti,
6. rok za opravo zdravstvenih storitev,
7. izjavo, da opravljanja zdravstvenih storitev ni mogoče prenesti na tretjo osebo.
Javni zdravstveni zavod od sklenjenih podjemnih pogodb za namen izvajanja dejavnosti ambulant za neopredeljene ne plačuje posebnega davka na določene prejemke.
Sredstva za delovanje ambulante za neopredeljene se zagotavljajo iz sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja. Glede meril za določitev višine plačila opravljanja zdravstvenih storitev po podjemni pogodbi se uporabljajo določbe ZZDej. Iz navodil ministrstva za zdravje izhaja, da bo dejavnost ambulante za neopredeljene plačana v pavšalnem znesku. Standard plačila ambulante za neopredeljene po pojasnilih ministrstva temelji na standardu splošne in družinske medicine. Iz navodil ministrstva izhaja, da glede na pripravljeni standard skupni strošek izplačevalca (to je za javni zdravstveni zavod) po podjemni pogodbi na uro znaša, in sicer za:
− zdravnika 121 EUR,
– tehnika zdravstvene nege 54 EUR,
– zdravstveno administrativnega sodelavca 27 EUR.
Opredeljevanje na ambulanto za neopredeljene
Pravilnik določa, da se zavarovana oseba opredeli na ambulanto za neopredeljene na način, da podpiše listino o izbiri osebnega zdravnika ki je določena s pravilnikom, ki ureja obrazce in listine za uresničevanje obveznega zdravstvenega zavarovanja, pri čemer se podatki o osebnem zdravniku na listini ne navedejo, taka opredelitev pa velja eno leto z možnostjo avtomatskega podaljšanja.
Javni zavod ob izbiri in opredelitvi iz prejšnjega odstavka v informacijski sistem ZZZS posreduje tudi podatke o lečečem zdravniku (šifra zdravnika, šifra zdravstvene dejavnosti zdravnika), ki je zavarovano osebo prvič sprejel v tej ambulanti (v nadaljnjem besedilu: lečeči zdravnik). Lečeči zdravnik se pri tem ne šteje za izbranega osebnega zdravnika in se podatki o njem prikazujejo le v informacijskih sistemih javnega zavoda, kjer je organizirana ambulanta za neopredeljene. Na podlagi izbire in opredelitve na ambulanto za neopredeljene lečeči zdravnik pridobi vse pravice in dolžnosti ter pristojnosti splošnega osebnega zdravnika, vključno s pridobitvijo upoštevne zdravstvene dokumentacije zavarovane osebe.
Pravilnik predvideva tudi možnost zavarovane osebe, da se v času izbire in opredelitve na ambulanto za neopredeljene izbere in se opredeli na ambulanto za neopredeljene pri drugem javnem zavodu, če to stori pred potekom enega leta od opredelitve se na listini navede razlog zamenjave (npr. sprememba kraja bivanja zavarovane osebe, nesoglasje ali nezaupanje med zdravnikom in zavarovano osebo).
Ordinacijski čas ambulante
V Pravilniku je opredeljen tudi ordinacijski čas ambulant za neopredeljene, ki je odvisen od obsega programa ambulante za neopredeljene. Pri obsegu 0,1 tima programa splošne oziroma družinske medicine ima ambulanta ordinacijski čas najmanj dvakrat tedensko, skupaj štiri ure v tednu, pri obsegu 1 tima programa splošne oziroma družinske medicine, pa 8 ur dnevno. Določeno je tudi, da lahko javni zavod ambulanto organizira tudi v soboto. Ministrstvo je pri tem v svojih navodilih glede na prejete pripombe iz javne razprave pojasnilo, da gre v primeru ambulant za neopredeljene za podaljšanje ordinacijskega časa prav iz razloga, ker se zdravstveni delavci in zdravstveni sodelavci vključujejo v delo ambulante za neopredeljene na podlagi podjemne pogodbe in ne pogodbe o zaposlitvi, zato zanje po stališču ministrstva ne velja zahteva po strokovni pripravi.
Pravilnik vsebuje še določbe glede naročanja in sicer se zavarovana oseba za termin v ambulanti za neopredeljene naroči elektronsko, prek elektronske pošte ali spletnih strani javnega zavoda, telefonsko ali osebno. Javni zavod kontaktne podatke sporoči ministrstvu in ZZZS ter jih objavi na svoji spletni strani. Določeno je še, da se smiselno uporablja pravilnik, ki določa naročanje in upravljanje čakalnih seznamov ter najdaljše dopustne čakalne dobe. Ne glede na navedeno ambulanta za neopredeljene najmanj eno uro dnevno zagotovi obravnavo zavarovanih oseb, ki na termin niso naročene.
Veljavnost ukrepa
Skladno z ZNUNBZ traja ukrep vzpostavitve ambulant za neopredeljene od 1. januarja 2023 do 31. decembra 2024, Vlada Republike Slovenije pa ga lahko na podlagi strokovnega mnenja NIJZ, ki sledi razvoju virusa SARS-CoV-2, s sklepom največ dvakrat podaljša, vsakokrat za največ šest mesecev.
Oddelek za pravne zadeve