Avtorji: Anja Remškar, Jan Bitežnik
Prispevek v reviji Isis >>>
Za tutorje na Medicinski fakulteti Univerze v Mariboru je bilo leto 2023 posebej pomembno, saj smo zaznamovali 15. obletnico našega delovanja. Slednja nam je dala priložnost, da se za trenutek ustavimo, se ozremo v preteklost in pripravimo pregled našega udejstvovanja vse od naših začetkov v študijskem letu 2008/2009 do danes.
Organizacija tutorstva
Tutorstvo na MF UM v grobem delimo na predklinično in klinično ter projektno in raziskovalno udejstvovanje. V letu 2023/2024 je aktivnih 20 uvajalnih tutorjev, 10 predmetnih tutorjev, 30 internističnih tutorjev, 12 kirurških tutorjev ter 10 tutorjev v okviru družinske medicine.
Razvoj tutorstva se je začel v študijskem letu 2008/2009 po vzoru tutorskega načina poučevanja v angleškem šolstvu. V prvem letu je zaživelo uvajalno tutorstvo, ki je bilo namenjeno študentom prvega letnika in je služil kot podpora pri prehodu iz gimnazije na fakulteto. Danes so uvajalni tutorji študentje drugega letnika, ki z mlajšimi kolegi sodelujejo na več področjih. Najprej jim v začetku študijskega leta predstavijo organizacijo študijskega programa in delovanje fakultete, predajo nasvete za uspešen začetek študija in pomagajo pri navezovanju prvih prijateljskih stikov. Kasneje študentom nudijo razlago teoretičnih vsebin in jim pomagajo pri pripravi na izpite. V zadnjih letih se je uveljavil koncept t. i. »bootcampov«, ki so osredotočeni na poglabljanje znanja anatomije, na srečanjih pa sodelujejo tudi klinični tutorji, ki teoretično znanje obogatijo z raznimi kliničnimi veščinami. V letu 2021/2022 so se uvajalnim tutorjem za splošno medicino pridružili tudi tutorji, namenjeni študentom prve generacije dentalne medicine.
Po podobnem principu se je uvajalnemu tutorstvu kmalu pridružilo tudi predmetno tutorstvo, ki ga za leto mlajše kolege izvajajo študenti tretjega letnika. Tutorji se v tem sklopu osredotočajo predvsem na pomoč pri razumevanju težje snovi in pripravi na obveznosti pri težjih predmetih 2. letnika študija. V letu 2023/2024 sta prvič svoje mesto med predmetnimi tutorji dobila tudi tutorja za področje dentalne medicine.
Klinično tutorstvo
Logično nadaljevanje v višjih, kliničnih letnikih so klinični tutorji. Ti študente urijo v praktičnih veščinah, ki jih bodo študenti potrebovali najprej med kliničnimi vajami na kliniki, nadalje pa pri svojem rednem delu. Tako v Laboratoriju kliničnih veščin, ki je na fakulteti namenjen tovrstnim izobraževanjem, internistični tutorji s študenti pred vstopom na kliniko intenzivno vadijo jemanje anamneze in izvajanje kliničnega pregleda, v nadaljevanju leta pa še jemanje krvi – tako arterijske kot venske –, vstavljanje urinskega katetra, izvedbo digitorektalnega pregleda in ostale veščine. Omenjene aktivnosti izvajajo v sklopu rednega predmeta Interna medicina s propedevtiko. Študentom, ki želijo svoje znanje nadgraditi v sklopu izbirnega predmeta Izbrane vsebine in novosti v propedevtiki, pa omogočajo še spoznavanje osnov ultrazvoka, simulacijo pristopa h kritično bolnemu in dodatne veščine, ki niso vključene v redni predmet.
V redni učni proces so vključeni tudi kirurški tutorji. Študentom tretjega letnika predajajo osnovne kirurške veščine – od začetne priprave kirurškega polja, aplikacije lokalne anestezije do zaključnega kirurškega šivanja in oskrbe rane.
Najnovejša pridobitev med kliničnimi tutorji pa je od študijskega leta 2019/2020 »družinsko« tutorstvo v sklopu predmeta Družinska medicina I, kjer je glavna naloga tutorjev poučevanje komunikacije s pacientom.
Vse tri oblike tutorstva pozitivno vplivajo na znanje in sposobnosti študentov in tako zagotovijo, da k pacientom prihajajo z veščinami opremljeni študenti, ki svoje znanje tako le še utrdijo.
Možnosti za razvoj kliničnega tutorstva je še ogromno, zato ne dvomimo, da vam bomo že kmalu lahko predstavili še kakšno novost na tem področju.
Projektno delo
Najbolj zagnani tutorji poleg svojega rednega dela sooblikujejo različne organizacijske ekipe, ki med letom pripravljajo več dogodkov, namenjenih študentom medicine. Največji izmed njih je t. i. Klinikfest, ki je bil prvič izveden kot enodnevni dogodek v letu 2016/2017, leto kasneje pa se je že razširil v dvodnevni dogodek, kot ga poznamo danes. Klinikfest tutorji najraje opišemo kot »dvodnevni maraton kliničnih veščin«, kjer študentje obeh medicinskih fakultet pod mentorstvom zdravnikov UKC MB in kliničnih tutorjev vadijo klinične veščine, kot so jemanje venske in arterijske krvi, vstavitev trajnega urinskega katetra (TUK), branje EKG in izvedba internističnega statusa. Prav tako v simulacijskem centru preizkusijo svoje sposobnosti v stresni situaciji, krepijo veščine upravljanja z ultrazvočno sondo ter na večernih izbirnih delavnicah širijo svoje znanje na poljubnih področjih (pediatrija, ginekologija, nevrologija, interpretacija RT pc ...). Dogodek vsako leto privabi v Maribor tudi študente ljubljanske fakultete in tako omogoča spoznavanje ter krepitev odnosov med študenti obeh fakultet.
Kot mlajši brat se je v letu 2022/2023 večjemu pridružil še t. i. Mini Klinikfest, ki je namenjen študentom prvega in drugega letnika. Na tem dogodku študentje pod vodstvom tutorjev prvič stopijo v stik s kliničnimi veščinami, preko katerih jih interaktivno vodijo zanimivi klinični primeri. Dogodek študentom popestri in klinično obarva prvi dve, predvsem teoretično obarvani leti študija.
Odgovore na najpomembnejše vprašanje, ki nam ga skozi študij zastavljajo svojci, prijatelji, mentorji, navsezadnje pa ga zastavljamo tudi sami sebi: »Kaj želiš specializirati?« študentje iščemo na dogodku Kam po študiju medicine, ki je bil prvič organiziran v študijskem letu 2009/2010. Dogodek je sestavljen iz dveh delov, v prvem si sledijo kratka predavanja o poti od zadnjega izpita na MF pa vse do specializacije in predstavitev treh specializacij po izboru udeležencev. V drugem delu se nam pridružijo predstavniki vseh specializacij na t. i. »sejmu specializacij«, kjer lahko udeleženci glede na svoje zanimanje specializante vprašajo, karkoli jih zanima.
Udejstvovanje tutorjev pa se ne zaključi pri delu s slovenskimi študenti, temveč obsega tudi delavnice za tuje študente na izmenjavi. Sprva smo tutorji organizirali po eno delavnico na semester za študente, ki obiskujejo Erasmus+ prakso. Ta je namenjena obnovitvi celotnega internističnega statusa bolnika ter vadbi internističnih kliničnih veščin. V študijskem letu 2022/2023 pa smo dodali še drugi del, kjer študentje širijo znanje ultrazvoka, kirurškega šivanja in avskultacije.
Projektno delo tutorjev se vsako leto širi na nova področja, glede na interese študentov ter ideje, ki jih predstavijo tutorji sami. Tako smo v letu 2023/2024 prvič organizirali tudi dve delavnici za študente 6. letnika, poimenovani »Varno na interno«. Na prvi so lahko osvežili znanje internističnega statusa in veščin, na drugi pa so jim specializanti različnih vej interne medicine predstavili najpomembnejša stanja v njihovi praksi.
Raziskovanje v tutorstvu
Medicina temelji na dokazih, skladno s tem pa se trudimo, da tudi v tutorstvu nove metode vpeljujemo po tem principu. Vsako leto tako pripravimo več raziskav, s katerimi sodelujemo na mednarodnih srečanjih, kot sta Skills Lab Symposium (iSLS) in AMEE. V lanskem letu smo v Kölnu na že omenjenem iSLS sodelovali s tremi prispevki, v sklopu katerih smo raziskovali smiselnost ponavljanja pri učenju novih veščin (kakor narekuje star izrek Repetitio est mater studiorum), učinkovitost učenja s pomočjo simulacij in splošen uspeh študentov, ki so vključeni v tutorski sistem. Kongresi so priložnost tudi za predstavitev naših aktivnosti, hkrati pa za pridobivanje novih idej, ki jih nato vpeljujemo v naš kurikulum. Kot edini študenti smo poželi precej navdušenja in zanimanja nemških, avstrijskih in švicarskih kolegov za morebitna sodelovanja v prihodnosti. Tudi v prihodnje želimo nadaljevati z raziskovanjem in na ta način na eni strani navduševati študente za tovrstno delo, na drugi strani pa spodbujati bodoče zdravnike, da se bodo pri svojem delu zanašali na z dokazi podprto medicino.
Tutorstvo je projekt, brez katerega si študentje na mariborski medicinski fakulteti težko predstavljamo svoj študij. Dokazuje, da lahko študentje v spodbudnem okolju, ki jim ga ponuja fakulteta, razvijajo svoje ideje in izboljšajo ter olajšajo študij še mnogim generacijam vnaprej. Poleg pomoči ostalim študentom pa tutorstvo veliko da tudi tutorjem samim, saj pridobijo neprecenljive pedagoške izkušnje, izboljšajo svoje mehke veščine, se spoznajo z organizacijo velikih dogodkov in ne nazadnje poglobijo tudi lastno znanje teorije in kliničnih veščin.
Jan Bitežnik, Anja Remškar, študenta medicine na Medicinski fakulteti Univerze v Mariboru